آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ شنبه 24 اسفند 1390برچسب:, توسط نصیری |

مطالب گفته شده در كلاس مبانی هنر تبلیغ،تصویر توسط استاد قديم خاني

تبلیغات:
                                    علم است: ترکیبی از علوم متفاوت است(مختلف)
ماهیت تبلیغات:           هنر است: ترکیبی از 8هنر(گرافیک،عکاسی،موسیقی،سینما ، انیمیشن. هنرهای مختلف و جذابیت هنر را در بر می گیرد
                                    صنعت است: شامل تکنولوژی رسانه ای کامپیوتر ، ماهواره،اینترنت و تلویزیونهای دیجیتالی
تعریف تبلیغات: علم،دانش،حرفه و عمل آگاهی دادن و تاثیر گذاردن بر مخاطبان با هدفهای تجاری،سیاسی و مذهبی و غیره می باشد که شامل طراحی و آماده سازی و نشر و به جریان انداختن آگهی و رقابت تجاری بر اساس نیاز تبلیغاتی است
هدف اصلی تبلیغات:
1-معرفی و شناخت کالا و خدمات بر افکار عمومی مثل ماشین ظرفشویی
2-تاثیر گذاردن بر مشتریان به منظور ارجع دانستن کالا یا خدمات    یه سری ویژگیها مثل گارانتی
تعریف ماهیت تبلیغات : فرایند روشهند و حتی هوشمند ارائه اطلاعات مناسب در مورد موضوعی مشخص است که در جهت ترغیب و متقاعد کردن موثر مخاطبان و استفاده از آن ایده یاکالا یا خدمات به کار می رود.
انواع تبلیغات:
تجاری(برای فروش کالا): Adrertising کالا(فروش)-خدمات(مثل قالیشویی)
مسلکیpropanda: سیاسی(تبلیغات حزب های مختلف حزب راست و حزب چپ) مذهبی(مسیونرهای قدیم) اجتماعی(روی مسائل طرفداری از یک موضوع خاص مثل دریاچه ارومیه)
تبلیغاتهای مذهبی: مسیونرهای قدیم-وهابیون عربستان
در کشورهای مانند هندوستان و کشورهای اروپایی از تبلیغات مذهبی استفاده می کنند چون انواع مذهب در آن کشور وجود دارد ولی در کشور ما چون اکثریت یک مذهب است این تبلیغات وجود ندارد تبلیغات سیاسی مانند انواع حزب های سیاسی و ائتلاف های مختلف
روش عمده تبلیغات در دنیا:
1-روش سنتی: نقاشی روی دیوارها اولین روش سنتی بوده،مجسمه سازی،تاتر،گلادیاتورها. دوره صفویه مجسمه سازی اوج هنر بود.در شیراز پاسارگاد نقش برجسته تبلیغی است.
2-مدرن . استفاده از تصاویر تلوزیون ، اینترنت ،ماهواره ، رادیو،سینما و عکاسی و هنرهای مدرن
اقناع چیست؟ روشی برای دستکاری نمادها
نظریه راجربراون: دستکاری نمادها به منظور ترغیب و ایجاد عمل در دیگران می باشد .
هدف تبلیغات اقناع است.
نماد چیست: نمادها تصاویری هستند که بار معنایی خاص دارند یا بار معنایی خاص را منتقل می کنند. مثلا نماد عدالت نماد دادگستری ترازو با شمشیر
*وقتی تبلیغ میکنید: اقناع در شما صورت می گیرد بعد تغییر نگرش و سپس ایجاد عمل شکل می گیرد
*سیاه و زرد: نماد تنفر
*نماد محلی: خاص محله ماست. مخصوص ارومیه
*نماد جهانی: پرچم کشورها-صلیب سرخ
*نماد منطقه ای: میدان آزادی
*نمادهای قرار دادی: مثلا نماد صلیب نماد مسیحیت است
*تابلوها: جزء علائم فیزیکی هستند
 
 
تکنیکهای مشهور تبلیغاتی در جهان را نام ببرید ؟ یا انواع تکنیکهای تبلیغاتی
1-اسم گذاری(برچسب زدن) دروغ و صفت نا روا را به کسی نسبت دادن (تهمت) فلانی پول خورده اختلاس کرده
2-تلطیف و تنویر: برعکس اسم گذاری است
3-تصدیق: تایید کردن ،چه خوب، چه بد ، فقط تایید میکنی. من فلانی را تایید میکنم
4-انتقال: صفت خوب را به کسی دادن
5-شیوه مردم ساده: مثل مردم ساده زندگی می کند . پیغمبر با ساده زیستی تبلیغ می کرد . مثل مردم ساده لباس پاره می پوشید
6-مغالطه: به غلط انداختن ، به اشتباه انداختن مخاطبان ، درست و نادرست را به هم قاطی می کنند و تحویل جامعه می دهند
7-همرنگی با جماعت: شیوه ای است که در آن مردم وقتی تبلیغ را می بینند به شکل خود جوشی و ناخودآگاهی در بحر تبلیغ قرار می گیرند . برای اینکه از قافله عقب نمانند .
 
انتقال: در این تکنیک حرمت و اقتدار و منزلت امری مورد احترام از چیزی به چیز دیگر یا از شخصی به شخص دیگر برای قابل قبول کردن آن منتقل می شود. در حقیقت یک چیز ، یک سوژه یا شخص به چیز دیگر نسبت داده می شود آن چیز مورد احترام است. مثل سربازان امام زمان که ارزش واحترام امام زمان به سربازان انتقال میشود
تصدیق: شخصی که مورد احترام یا منفور جامعه است بگوید افکار یا برنامه یا فلان چیز و کالا خوب یا بد است. مثال : آب معدنی که رضازاده آن را تصدیق میکند.
·        در انتقال حرمت شخص به کالا منتقل می شود وشخص حضور ندارد ولی در تصدیق شخص تایید میکند که آن کالا خوب است و شخص حضور دارد.
شیوه مردم ساده: شیوه ای که با آن سخنران و تبلیغ کننده میکوشد مخاطب خودرا متقاعد کند که افکار وی خوب است زیرا افکار وی همان افکار مردم ساده است. به عبارت دیگر دلیل خوب بودن و مثبت بودن یک فرد هم عقیده وهماهنگ بودن با مردم جامعه است. مثال: سخنرانی رئیس جمهور در کلمبیا که مسئولین دانشگاه زمینه را محیا کرده بودند برای متنفر نشان دادن رئیس جمهور که با گفتن کلمه ی : من یک استاد دانشگاه هستم زمینه و ذهنیت دانشجویان را عوض کرد.
همرنگی با جماعت: بر این فرض استوار است که افراد از اینکه هماهنگ با اکثریت مردم رفتار کنند لذت می برند. از لحاظ روانی تمایلی به عقب ماندن از دیگران ندارند مثال: تبلیغات بانکها برای افتتاح حساب(بشتابید وقت افتتاح حساب تا تاریخ فلان تمدید شده است.)    
همرنگی با جماعت(تکنیک سوار شدن بر قطار است)
مغالطه: گزینش استفاده از اظهارات درست و نادرست ،مغشوش،منطقی و غیر منطقی به این معنی که بتوان بهترین یا بدترین حالت ممکن را برای یک فکر یا برنامه یا یک شخص ارائه داد .
مغالطه        درست                              ((بدون ارائه سند اثبات نمی شود.))
                نادرست
آشنایی با ساختار های هنری تبلیغات
1-هنرگرافیک(تصویر ثابت): (لوگو و آرم بروشور پوستر-کارت ویزیت لیبل- کاتولوک آلبوم)
لوگو و آرم: برای شناساندن شرکتها و مشاغل استفاده می شود.
لوگو: حروف مخفف سازمان ها یا ارگانها یا موسسات تولیدی است که به شکل زیبا و ساده طراحی شده . بیان تصویری ندارد
آرم: یک نماد تصویری با توجه به عملکرد هر سازمان یا موسسه است که به شکل زیبا و ساده متوازن و متناسب ساخته می شود . بیان تصویری دارد. میتوانند عملکردی یا قراردادی باشند.
بروشور: چند صفحه کوچک تاشو به شکل آکاردیونی است و به اندازه 18*9 طراحی می شوند و از چند خط تا چند ده خط نوشته می شود.وظیفه بروشور ارائه اطلاعات کلی بدون تصویر در مورد موضوع مشخصی است
پوستر: یک نوع برگه تبلیغاتی در اندازه ها بالای a3 چاپ می شود که وظیفه اطلاع رسانی در این نوع آگهی کلا به عهده تصویر است. ولی از چند جمله بسیار کلی در این پوستر استفاده می شود که شامل عنواین اصلی محل برگزاری تاریخ و زمان می باشد. 
کارت ویزیت: نوعی برگه های کوچک اندازه تقریبا 9*7 هستند این برگه ها همراه با تصویر و نوشته اطلاعات را منتقل می کنند و برای پیام رسانی تک به تک افراد طراحی شده و عمومی نیست.
لیبل: نوعی برچسب تبلیغاتی است که حاوی اطلاعات فنی شامل ترکیبات ،مشخصات فنی کالا،وزن و گاهی هم قیمت است.
کاتولوک : یک آگهی تبلیغاتی از چند صفحه تا 500 صفحه طراحی می شوند که شامل اطلاعات بسیار ریز فنی کالاهاست که به اضافه انواع مدل های مختلف محصولات آن کارخانه یا شرکت . وظیفه اش معرفی کالا و انتخاب کالا
آلبومها: مجموعه آثار هنر یک هنرمند یا در یک مقطع خاص زمانی یا در طول عمرش. وظیفه اش معرفی هنرمند و فروش آثار. هم تبلیغ است هم فروش کالا
2-هنرهای متحرک (تصویر متحرک): تلویزیون-تله فیلم ها فیلم ها و سریال ها و تیزرها
تله فیلم ها: فیلم های بلند تلویزیونی هستند که معمولات از 70دقیقه به بالا ساخته می شوند و دارای قالب داستانی ،سینمایی دارند و براساس سیاستهای هر کشور یا نظامی ساخته می شوند. پرهزینه ترین فیلمها و با بیشترین نیروی انسانی و کیفیت بالای سینمایی.
تیزرها: نوعی از آگهی های تبلیغاتی و تصویر متحرک هستند که میتوانند از چند ثانیه تا چند دقیقه را به خود اختصاص دهند. از15ثانیه تا چند دقیقه . سعی می کنند با زیباترین و جذابترین حالات تبلیغ کنند.
3-سینما-فیلم های تبلیغاتی- مستند
هنر سینما: تنها هنری که در دنیا حکومت می کند
فیلمهای تبیلغاتی: در سینما بسیار گسترده است.
مستندها: نقاط ضعف را (مثل :حکومت آمریکا ) را تبدیل به فیلم می کنند . خشونتها و وحشی گری مامورین آمریکا را به مردم نشان می دهند و مردم متنفر می شوند


 
                                                1-موسیقی
                                                2-طراحی و نقاشی
                                                3- کنده کاری
هنرهای هشت گانه                  4-مجسمه سازی
                                                5-معماری
                                                6-تئاتر
                                                7-سینما
                                                8-انیمیشن
اصول 17گانه تبلیغات اسلامی:
1-    ضرورت فلسفه وجودی اصولی تبلیغات
2-    ضرورت تبلیغ سرمشقهای اسلامی
3-    صبر و پشتکار در تبیلغات
4-    مرزناپذیری تبلیغات اسلامی
5-    اصول گرایی در تبلیغات
6-    پرهیز از اجتهاد به رای
7-    تطابق گفتار و کردار (علم و عمل)
8-    خدانگری در تبلیغات
9-    موازینه تزکیه و تعلیم
10-                       توجه به ارزش تفکر
11-                       مبارزه با سنت های ناروای اجتماعی
12-                       آزاد اندیشی و انتخاب قول احسن
13-                       عدالت سویی و ظلم ستیزی
14-                       پرهیز از گروه گرایی(حزب فقط حزب الله)
15-                       تفقه در دین (جستجو در دین)
16-                       پرهیز از سود طلبی(مادی،سیاسی،اجتماعی،غیره)
17-                       قول لیّن
فرق تبلیغات در اسلام و غرب
در نظام تبلیغاتی غرب همه چیز از بابت مالی است واگر پولی در کار نباشد تبلیغی هم نیست
                                                            1-تصویر سازی قرآنی
تصویر سازی در اسلام دو نوع است:  
                                                            2-تصویر سازی توسط ما(مختارنامه،حضرت یوسف،عاشورا)
آشنایی با نظام تبیلغاتی شرق و مقایسه آن با غرب و اسلام
1-استفاده از نفرت انباشته شده از نظام غرب در ملت های محروم(نظام شرق(چین و روسیه) از این روش استفاده کرد بر علیه غربی ها)
2-استفاده از جاذبه شعار نوعی انسانی نظر آزادی و عدالت اجتماعی
3-استفاده از دانش و تکنولوژی و توسعه فرهنگی واجتماعی بعنوان یک شرط بی ربط
 
با توجه به این شگردهای غرب و شرق بنابراین نظام تبلیغاتی ما باید چگونه باشد؟(خیلی مهم)
1-ضمن حفظ بنیادهای انقلابی جامعه رشد تقوا ارزشهای اسلامی را بایدتقویت کرد
2-افشاگر همه ی دسیسه های استکبار جهانی باشند یعنی آگاهی دهنده راستین باشند
آشنایی را تکنولوژی رسانه ها
نوع هنر و تصویر کاربردی در آن      ((بسیار مهم))
1-    روزنامه ها (مطبوعات ) روزنامه های محلی-منطقه ای فرامنطقه ای هفته نامه یا فصل نامه-گاهنامه
2-    خبرگزاری ها(منطقه ای ملی-بین المللی ) یونایتد پرس کیودوژاپن-تاس روسیه-ایسناوایرنا
3-    رادیوتلویزیون ها (محلی-ملی-ماهواره ای)
4-    سینما(انواع ژانرهای آن: پلیسی-اجتماعی-وحشت و غیره)
آشنایی با رسانه رادیو و تلویزیون ها
((شگردهای تلویزیون غرب و شبکه های ماهواره های آن ))
1-    کاراکتر سازی (شخصیت پردازی) : کاراکتر سازی یکی از شگردهای تلوزیون غرب محسوب می شود و با استفاده از ویژگیهای شخصیتی و اعمال قهرمانانه کاراکتر قهرمان فیلم پیامهای مورد نظر منفی را در قالب اعمال پسندیده به مخاطب منتقل می کنند.
2-    همزات پنداری : الگو برداری از رفتارهای قهرمانان و شخصیت های تلوزیونی است و جایگزین کردن آن شخصیت در درون خودش. خود آگاهش می رود آن شخصیت در درون اون جای می گیرد.


 
پیامهایی که فیلمها و سریالهای تلویوزونی به مردم ارائه می دهند:
1-تنفیذ فرد گرایی
2-سود طلبی فرصت طلبی-دنیا طلبی
3-گریز از مسئولیت های ا جتماعی  
آشنایی با هنر صنعت سینما و   (هم رسانه است هم هنر)
پایه های اساسی تبلیغ در سینمای غرب
1- خشونت و توجیه آن (بکش تا کشته نشوی)
2- سکس استفاده ابزاری از وجود زن
3- شکست ناپذیری غرب (ایجاد وحشت)
4- برتر ی نژاد غرب
5- تحقیر فرهنگ شرق به خصوص فرهنگ اسلامی
جامعه شناسی هنر:
 
1-هنرچیست؟ هنر مطلق نیست نسبی است... وهیچ تعریفی ندارد. چون شکلی که ثابت نیست نمیتوان تعریف کرد . به این علت که اشکالی که برای یه قوم خواص زیباست برای قوم دیگر زیبا نیست... هنر دانشی است که زیبایی راخلق میکند..
2-زیبایی چیست؟ زیبایی نسبی است و حالت خواص وجود ندارد و تعریف خواصی ندارد.
دودیدگاه هنر در جهان:
الف)هنر برای هنر(هنر آزاد از قید و بند اخلاقی و مذهبی است): از دیدگاه غربی است. هرچیزی که انسان را به هیجان وادارد و برای انسان لذت داشته باشد به عنوان هنر است. توسط آندره برتون به وجود آمد و در سینما و تلوزیون و ... به کار گرفته شد.
ب) هنر برای انسان (هنر برای کمال انسان (هنر اخلاق گرا) در دیدگاه شرق است مخصوصا در اسلام . اسلام می گوید اگر هنری وجود دارد باید طوری باشد که انسان را به کمال برساند و انسان را به خداوند وصل کند. 
هنر سنتی: هنر کشورهای جهان است. هر کشوری برای خودش هنر سنتی مخصوص به خود دارد. مثلا هنر سنتی چین با هنر سنتی ایران فرق دارد. هنر سنتی اروپا قبل از قرن17 است. هنری که برگرفته از آداب و رسوم همان جامعه است.
هنرمدرن: از قرن 17 به وجود آمده. هنری که قید و بند تمام اصول زیبایی شناسی هنرسنتی را رد می کند چه از لحاظ اخلاقی چه فیزیکی رد می کند هنر جدیدی به وجود می آورد. درهنر مدرن عناصر بصری(رنگ،بافت،خط ،سطح و ...) حرف اول را میزنند و اخلاق کلا از بین می رود . هنر غیر اخلاقی است.
هنر پست مدرن: از سال 1975 به وجود آمده است. نوعی هنر است که بین هنر سنتی و هنر مدرن به وجود آمده است.
 
 
چگونگی پیاده سازی جذابیتهای سینمایی بر روی عواطف و امیال انسانی در موردش تحقیق شود

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: